Mała czarna, bikini, spodnie to elementy ubioru współczesnej gentle woman. Nie do pomyślenia kilkadziesiąt lat temu. Moda stała drogą emancypacji kobiet. Wyrazicielką ich niezależności. Odejścia od kanonów narzuconych kobietom przez mężczyzn. Marlena Dietrich, gwiazda światowego kina, której ulubiona projektantką była Coco Chanel wyznaczała nowy trend w modzie kobiecej. Zdjęcie, na którym jest w spodniach stało się przedmiotem nie mających nic z prawdą twierdzeń.

Spis treści:

Z jakimi standardami piękna mierzy się kobieta w Japonii?

Moda towarzyszyła społecznej emancypacji kobiet. Wyrażała ich pragnienie niezależności i wolności. Zademonstrowania zerwania z kanonami, które kobietom narzucili mężczyźni. To co kiedyś budziło zgorszenie, dzisiaj jest elementem ubioru gentle woman. Mini-spódniczka, ‘mała czarna”, spodnie są podstawą damskiej garderoby. Moda przyczyniła się do emancypacji kobiecego ciała. Uwolniła je i wyeksponowała jego piękno dając jednocześnie kobietom praktyczne i wygodne do noszenia ubrania. I pomyśleć, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu za swobodę ekspresji kobiety były karane.

Przeczytaj także: Twiggy – ikona lat 60-tych

Kara za odsłanianie ciała

Sto lat temu funkcjonariusze policji obyczajowej przemierzali plaże w poszukiwaniu kobiet, które miały na sobie zbyt krótkie kostiumy kąpielowe. Kostium miał zakrywać ciało i składał się sześciu części. Nikogo nie obchodziła higiena czy też wygoda noszących ten ekwipunek pań. W 1905 roku australijska pływaczka i gwiazda kina niemego Annette Kellerman odważyła się pokazać na plaży w Bostonie w jednoczęściowym kostiumie podkreślającym jej kształty. Zmuszona została opuścić plażę, a wkrótce stanęła przed obliczem sądu za obrazę moralności. Jednak pierwszy krok został uczyniony i wkrótce pojawiły się naśladowczynie.

Marlena Dietrich
Marlena Dietrich

Bikini, które szokowało

W 1946 roku projektant Louis Reard zaprezentował w pływalni Molitor w Paryżu, na ciele striptizerki Michelle Bernardini występującej na co dzień w słynnym Casino de Paris (jedynej, która się zgodziła go założyć) mocno wycięty kostium dwuczęściowy. Dzięki genialnemu chwytowi marketingowemu zyskał nazwę bikini, od nazwy amerykańskiego atolu, na którym Stany Zjednoczone przeprowadzały próby z bronią atomową. Kostium został po prostu rozreklamowany za pośrednictwem zwykłego pudełka zapałek, na którym widniał slogan „Bikini, pierwsza bomba anatomiczna”. Kostium wywołał skandal i został zakazany na wielu plażach, m.in. we Włoszech, Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii.

Nie dla kobiet

Widok kobiety w spodniach nikogo dzisiaj nie dziwi. Jest to jednak element damskiej garderoby, który dawniej budził skrajne emocje. Zgodnie z ustawą 26 Brumaire z roku IX Republiki (tj. 17 listopada 1799 roku) kobiety nie mogły nosić spodni. Wszystkie, które chciały uzyskać pozwolenie na ich noszenie, musiały co 6 miesięcy przynosić odnawialne zwolnienie z posterunku policji, pod warunkiem, że miały problemy zdrowotne. Na szczęście okólniki z 1892 i 1909 roku zezwalały na ich zakładanie, jeśli kobieta trzymała w rękach kierownicę roweru lub lejce konia.

Marlena Dietrich i jej spodnie

W 1939 roku w Los Angeles kobieta została wtrącona do więzienia za noszenie spodni do sądu. Sędzia uznał to za atak na sprawny przebieg toczącego się przesłuchania. Nawet Marlena Dietrich, która odważała się nosić spodnie na premiery filmowe (Chanel była jej ulubioną projektantką) znalazła się na czołówkach gazet z powodu spodni.

W 1933 roku francuska gazeta ‘Le Quotidien” opublikowała zdjęcie, na którym to Marlena Dietrich idzie w towarzystwie dwóch mężczyzn. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że miała na sobie spodnie. Zdjęcie opatrzono wymownym tytułem „Le Pantalon de Marlene Dietrich” (Spodnie Marleny Dietrich). Można pomyśleć, z całym szacunkiem dla aktorki, że spodnie były wydarzeniem ważniejszym od niej. Niektóre zdjęcia Dietrich wykonane przez agencję Keystone Paris można znaleźć na Getty Images, a także w gazetach z tamtego okresu. Wszystkie tak zwane „szanujące się gazety” zamieściły je na swoich szpaltach.

Męski styl

Marlena Dietrich była znana i dużo się o niej mówiło. Nie tylko w kontekście jej ról. Miała swój własny styl, bardzo męski. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że nadal obowiązywało rozporządzenie prefektury policji Paryża z 7 listopada 1800 roku zgodnie z którym „każda kobieta, która chce ubrać się jak mężczyzna, musi udać się do komendy policji w celu uzyskania zgody i że może ona być wydane tylko w świetle zaświadczenia od urzędnika ds. zdrowia” to zdjęcie Dietrich zaczęło żyć swoim własnym życiem.

Choć rozporządzenie miało charakter bardziej odstraszający niż represyjny i nie wiązała się z nim żadna kara to fakt ten przeszedł niezauważony. Nie zwrócono też uwagi, że rozporządzenie stało się przestarzałe i nie było już w ogóle używane od początku 1900 roku. Pikanterii całej sprawie dodał fakt, że Marlena Dietrich została zaproszona tego wieczoru przez panią Chiappe, żonę szefa paryskiej policji. Temat natychmiast podchwycony przez gazety. Wniosek był jeden – Marlena Dietrich aresztowana za noszenie spodni.

Redakcja poleca: Monica Bellucci, gentle Woman współczesnego kina

Marlena Dietrich
Marlena Dietrich

Wakacje, nie prowokacja

Tak naprawdę Marlena Dietrich została sfotografowana jak wysiadła z pociągu i szła 

mężem, Rudolfem Sieberem, po lewej stronie na zdjęciu. Udała się do Francji na wakacje przyznane jej przez wytwórnię Paramount. Zdjęcie zrobiono 19 maja 1933 roku na stacji Saint-Lazarre. Dziennik „le Quotidien” opatrzył je tytułem „gwiazda przebrana za młodzieńca”. O aresztowaniu przez policję nie było żadnej wzmianki. Nie mogła być aresztowana, ponieważ nie złamała francuskiego prawa. Rozporządzenie dotyczące noszenia przez kobiety spodni było już martwym prawem. Poza tym była gwiazdą, której sława dawała pewien immunitet. Co ciekawe, córka Marleny Dietrich, Maria, również była ubrana jak jej matka, co można zobaczyć w prawym górnym rogu gazety „Paris Soir” z 21 maja 1933 roku.

Wydarzenie tak bardzo opisywane przez ówczesne francuskie gazety, nie było de facto aresztowaniem aktorki, ale tylko przybyciem do Paryża tej międzynarodowej gwiazdy, w stroju, który choć popularny w Hollywood budził nadal emocje w Europie. Jest to zarazem dowód jak mocno moda wpływa na nasze obyczaje stając się wyznacznikiem stylu życia pokoleń.

UDOSTĘPNIJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *